Tantal, fiul lui Zeus,
rege al Lydiei,
era răsfăţatul zeilor din Olimp,
întrucât zeii l-au binecuvântat
cu toate binecuvântările lor.
Tantal era omul cel mai bogat de pe pământ.
În această calitate era invitat
la toate sfaturile zeilor
de pe veşnic-însoritul Olimp,
unde se hotăra soarta Lumii.
Acolo nu avea acces nici un alt muritor.
Şi înşişi zeii, adesea, se pogorau
la petrecerile ce se dădeau
în fastuoasele palate ale lui Tantal,
jos, pe pământ.
Zeii îl socoteau pe Tantal
asemenea lor.
O cinste mai mare ca aceasta
zeii nu puteau arăta
unui muritor.
Căci Tantal, participând la Sfatul Zeilor,
cunoştea toate secretele lor.
Toate au decurs bine până când Tantal,
inventând noţiunea de transparenţă,
a început să divulge secretele zeilor muritorilor de rând,
tot ce hotărau ei cu privire la soarta Lumii.
Zeii îi tolerau acest defect,
pentru că îl iubeau prea mult
şi iubeau şi ei democraţia.
Dar, cu timpul, Tantal a început să se îndoiască de zei,
socotind că n-ar fi atoateştiutori.
Şi, ca să-i pună la încercare,
a furat câinele de aur al tatălui său, Zeus.
Când Hermes l-a interogat,
el a minţit / a tăgăduit
sub prestare de jurământ,
zicând că animalul nu se află la dânsul,
că zeii s-au înşelat.
Întrucât acest test nu s-a dovedit edificator,
Tantal s-a gândit să-i mai supună pe zei la un test.
Cu ocazia primului ospăţ,
şi-a sacrificat propriul său fiu, în strict secret,
şi l-a servit zeilor, la masă,
sub formă de bucate gustoase.
Treaba asta a pus capac la toate,
căci zeii s-au prins la figură
în momentul în care au văzut ciudatele bucate.
Şi, luând bucăţile de carne, toate,
au reconstituit trupul lui Pelops
şi l-au readus la viaţă.
Iar Zeus, mâniindu-se nespus,
l-a luat pe fiul său de guler şi l-a aruncat de viu
în Împărăţia Subpământeană a fratelui său, Hades.
Acolo l-a aşezat să stea într-o apă străvezie,
ce-i ajungea lui Tantal până la bărbie.
Când osânditul îşi pleca buzele să bea,
apa de la dânsul rapid se îndeparta,
aşa că Tantal suferea veşnic de sete.
Şi i-a aşezat sub nas
o tavă cu cele mai gustoase bucate.
Dar, când osânditul întindea mâna să ia,
acestea de la dânsul instantaneu se îndepartau,
aşa că Tantal suferea veşnic de foame.
Acestea erau chinurile lui Tantal în Infern.
În româneşte, Tantal se traduce prin Tăntălău.
Poetul, fire curioasă, caută şi el răspuns
la următoarea întrebare:
Cum se face că omul carnal, omul păcătos,
căruia Dumnezeu îi acordă harul
de a sta foarte aproape de Dânsul,
în loc să se sfinţească, precum ar fi normal,
dimpotrivă, se îndiavoleşte mai tare ?
Cum se face că mai-binele
este duşmanul de moarte al binelui ?
Căci văzut-au ochii mei
destui Tăntălăi
cărora Dumnezeu le-a acordat harul
de a se numi fii ai lui Dumnezeu
şi pe care Dumnezeu i-a binecuvântat
cu mulţime mare de binecuvântări.
Dar ei, în loc să devină mai buni,
au devenit chiar mai perverşi
decât Beelzebul, Domnul demonilor, ce vieţuieşte în Infern !
Au devenit irozi, caiafe, farisei şi Iuda-vânzători !
Nimic nu l-a îngreţoşat
şi nu l-a înfricoşat pe poet
mai mult decât
această teribilă constatare ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu